مناظره  آقای مهدیان مدیر عامل شرکت همشهری و فعال رسانه ای با آقای وکیلی نماینده سابق مجلس درباره چگونگی افزایش مشارکت در انتخابات

محسن مهدیان فعال رسانه ، مدیر مسئول و مدیر عامل روزنامه همشهری و محمدعلی وکیلی نماینده سابق مجلس در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با موضوع رقابت انتخاباتی به مناظره پرداختند.

محسن مهدیان ابتدا به بیانات رهبری که به موضوع انتخابات و تحول اشاره ای داشتند پرداخت ؛ اینکه تحول  از درون انتخابات می‌گذرد یک اصل راهبردی است که همواره در همه سال‌های بعد انقلاب مورد توجه بوده، به تعبیری که حتی به زور هم نمی‌شود کسی را به بهشت برد.یعنی اساسا اگر قرار است تحولی شکل بگیرد، بدون انتخاب، تصمیم واراده مردم ممکن نیست اتفاق بیفتد.

آقای محسن مهدیان در مقابل این پرسش که آقای وکیلی اعتقاد دارند عده ای دنبال انتخابات حداقلی هستند پاسخ داد:

این نکته بسیار کلیدی و مهم برای همه جریان‌هاست که حتی اگر مسیر کارآمدی را دنبال می‌کنند باید بدانند که تحقق این مهم از دالان حضور مردم شکل می‌گیرد.کلا مناسبات عوض می شود. یعنی اگر شما این طور ماجرا را ببینیدکه ما خودمان وارد می‌شویم و کارآمدی ایجاد میکنیم یک کار است اینکه ما باید تلاش کنیم که مردم حضور داشته باشند و مشارکت،‌اراده و تصمیم مردم اتفاق بیافتد کلا یک مسیر دیگری رقم می‌خورد. همین مردم سالاری دینی است که رهبری هم فرمودند که جمهوریت و اسلامیت هر دو وابسته به حضور مردم است. این تعابیر سیاسی متعلق به امروز یا دیروز نیست بلکه این تعابیر پشتوانه‌های عقیدتی مستحکم از جمله پشتوانه ۴۰ سال انقلاب اسلامی را دارد.

 محسن مهدیان ادامه داد: دو دسته علت وجود دارد که مانع مشارکت مردم می‌شود و رهبری به یکی از آنها در سخنرانی اخیر اشاره کردند و آن هم این است که ما حرف هایی بزنیم که مردم احساس کنند که واقعا جز سیاهی رنگی نیست و دسته دوم هم مسئولینی هستند که با ناکارآمدی شان دامن می‌زنند، علت حضور پایین مردم در برخی انتخابات ناکارآمدی عملکرد اصلاح‌طلبان پیش از برگزاری آن بود زیرا مردم احساس می کردند که ما رای دادیم اتفاقی نیفتاد بسیاری از کسانی که الان پایه صندوق رای نمی آیند حرفشان این است که چه فایده ای دارد؟

آقای محسن مهدیان در پاسخ به این سوال که فرمودند رهبری اشاره کردند که تبلیغات فارغ از دروغ گفتن وتهمت زدن باشد، گفتند: نه تبلیغات نه ، اشاره کردم بعضی ها در حوزه مشارکت. ما بعضی وقت ها طوری فضا را سیاه می‌کنیم، ملت دیگر بهانه ای ندارد برای مشارکت .عرض کردم این دولبه قیچی است یک جاهم جریان ناکارآمد مسئول تنبل و مسئولی که نشسته و مردم اور را نگاه می‌کنند می بینند که بله اگر این آدم قرار است با رأی من برود آن جا بنشیند پس چه کاری است من بیاییم پای صندوق رای.

وی افزود: رهبر انقلاب هم فرمودند این مدل تبلیغات باعث می‌شود که در نهایت موجب ناامیدی شده و باعث می‌شود افراد وارد صحنه نشوند. ما برخی اوقات به گونه‌ای فضا را سیاه می‌کنیم که مردم بهانه‌ای برای مشارکت ندارند.

 محسن مهدیان در پاسخ به این صحبت آقای وکیلی که گفتند: انتخاباتی واقعی است که نقطه شروع آن یکسان باشد وساختار نظام انتخاباتی غلط است و از رهگذر این ساختار مجلس کارآمد شکل نمی‌گیرد.  فرمودند: آقای وکیلی توضیح دهند که چگونه وارد مجلس شده‌اند و یا آقای روحانی و خاتمی چگونه به ریاست جمهوری رسیدند و نحوه شکل‌گیری شورای شهری که در اختیار اصلاح طلبان چگونه بود. من نمی‌دانم که باید از چه موضوعی دفاع کنم و یا توضیح دهم. آقای وکیلی مردم را چه فرض کرده‌اید!؟

در خصوص اینکه تعدادی رد صلاحیت شده‌اند باید خودشان دلایل کارشان را توضیح دهند. البته نمونه‌هایی را داشتیم که در رسانه‌ها موردی مطرح شده و سپس بررسی کردند که چقدر خوب بود که عنوان نشده و نهادهای نظارتی اسرار را افشا نکردند.

وی گفت: لیست شما کامل نمی‌شود خیلی از دوستان شما رفتند خارج از کشور خیلی از دوستان شما جدا شدنداز جریان اصلاح طلب حتی شما الان آدم نداریدشما لیستتان کامل نمی شود چون به جوانان بها نداده‌اید. این مطلبی است که جوانان شما آن را در شبکه‌های اجتماعی بیان کردند. استدلال از اینکه لیست ما کامل شده است به این رسیده است که جمهوری اسلامی اجازه رقابت به ما نمی‌دهد!؟

اقای وکیلی در صحبت هایشان می‌گویند که ما یک قانون و طرحی را آمدیم تصویب کنیم ،‌شورای  نگهبان رد کرد از این فهمیدیم که سیستم یک طرفه عمل می‌کند،چون مطابق میل شما عمل نکرده یعنی یک طرفه عمل می‌کند؟ هم اکنون مجمع تشخیص مصلحت در خصوص لایح حجاب و عفاف نظر می‌دهد و کار آن تطبیق لوایح و طرح‌ها با سیاست‌های کلی نظام است. این کار ورود به حوزه وظایف مجلس و تداخل با آن نیست چرا مطالبی را بیان می‌کنیم که صحیح نیست!؟ پس این دیگر نقض غرض است؛ یک سیاست های کلی تصویب می ‌َشود هیچ اتفاقی هم نمی افتد این اصلا دخالت و ورود به مجلس نیست چرا یک حرفی می زنیم که غلط باشد.در پایان آقای مهدیان گفتند که حرف های پایانی آقای وکیلی بسیار خوب بود من تایید می کنم و حرف من هم همین است اتفاقا چه کسی گفته که همیشه گل و بلبل است و همه چیز خوب است واقعا ما چنین حرفی نزدیم مسیر همه چیز مسیر حرکت و تحول از درون اصلاحات است اما الزاما از درون اصلاح طلبی نیست ، به معنای جریان سیاسی.

قانون اصلاحات است. رهبر انقلاب فرمودند که باید ها ، رقابت، باید ها ؛‌مشارکت، این یعنی که یک نقصی وجود دارد در این نقص داریم که مگر ما حکومت عصمت تشکیل دادیم دراین  نقص داریم که مگر ما حکومت عصمت تشکلیل داده ایم در این که نقص داریم تردیدی وجود ندارد اما یک نکته این است یک وقتی شما حرکت می کنی قله را هم می بینی می گویی اصلاح باید کنیم الزاما از این حرف برنمی آید که ما وضعیت نابسامان و تلخ و سیاهی داریم که همه چیز به هم خورده نه داریم حرکت میکنیم،حتما امروز ما از دیروز بهتر بوده آقای وکیلی قله را نگاه کنید ، یک زمانی رهبر انقلاب در یک سخنرانی فرمودند ما در عدالت عقبیم رفتند یک عده ای نوشتند که آقا ما یعنی وضعیت بی عدالتی داریم ؟ نه خودشان بعدا توضیح دادند ما قله را نگاه می کنیم ، ما حتما در عدالت جلو هستیم ،ما قله را نگاه می کنیم نسبت به قله حتما عقب هستیم.