جزئیات نقشه راه چاپخانه همشهری در گفتگو با مدیر چاپخانه شماره یک همشهری

چاپخانه همشهری در یکی دو سال اخیر، نقشه راه تازه‌ و طرح‌های توسعه‌ای جدیدی بر اساس هدفگذاری‌ها و تصمیمات هیات مدیره موسسه همشهری و مدیران چاپخانه پیش روی خود دارد که از تنوع‌بخشی به خدماتی که به سازمان‌های داخل و خارج شهرداری تهران ارائه می‌نماید تا ارتقای کمی و کیفی سهم چاپخانه از بازارها را در برمی‌گیرد. جزئیات این طرح‌های توسعه‌ای و همچنین روند رو به رشد چاپخانه در دو سال اخیر را در گفتگو با «رضا ابراهیم‌زاده، مدیر چاپخانه شماره یک همشهری» بررسی کرده‌ایم.   

رضا ابراهیم‌زاده، مدیر چاپخانه شماره یک همشهری در گفتگو با روابط عمومی گفت: چاپخانه همشهری در گذشته متمرکز بر خدمات چاپی در خصوص روزنامه و مجلات داخلی همشهری بود ولی در سیاست‌های جدید مجموعه که طی جلسات متعدد با مدیرعامل موسسه و دستور مستقیم شهردار تهران در نظر گرفته شده است، مقرر شده است که خدمات چاپی به کلیه مجموعه‌ها و واحدهای تابعه شهرداری تهران اعم از کلیه معاونت‌ها و مناطق و مراکز و موسسات وابسته به شهرداری ارائه شود. علاوه بر این، کارسازی خدمات چاپخانه همشهری برای بخش‌های خصوصی اعم از چاپ کتاب‌های کمک درسی انتشارات دادآفرین و خیلی سبز و دیگر مجریان ارائه می‌شود.

وی افزود: این خدمات شامل کلیه خدمات چاپی کاغذی، چاپ مجلات، گزارش‌های عملکرد، بروشورها، پوسترها، کتاب‌های انتشارات همشهری و کتاب‌های سایر مجموعه‌های شهرداری و همچنین خارج از مجموعه شهرداری می‌شود. چاپخانه همشهری در زمینه چاپ و اکران بنرهایی که عمدتاً از سوی سازمان زیباسازی شهرداری تهران سفارش داده می‌شود، فعال است. چاپ عمده بنرهایی که در سطح کلانشهر تهران ملاحظه می‌کنید از ساعت 20:00  شب در چاپخانه همشهری آغاز می‌شود و تا قبل از ساعت 06:00 صبح در موقعیت‌های جانمایی شده در سطح شهر اکران می‌شوند. همچنین در این حوزه به چاپ و نصب استرابردها و های بردهای سازمان زیباسازی در شهر تهران نیز می‌توان اشاره کرد.

مدیر چاپخانه شماره یک همشهری با بیان اینکه اغلب خدمات چاپی مورد نیاز واحدهایی نظیر پیام رسا، مترو و  برج میلاد نیز در چاپخانه همشهری صورت می‌پذیرد، یادآور شد: با خریداری تجهیزات جدید برای چاپخانه همشهری توانستیم گستره خدمات چاپخانه و حجم کاری که می‌تواند ارائه دهد را به داخل و خارج از سازمان شهرداری تهران ارتقا دهیم. بازگشت سرمایه هزینه شده جهت خریداری تجهیزاتی که برای چاپخانه صورت گرفت، اعم از دستگاه‌های دیجیتالی در مقیاس صنعتی و یا دستگاه ریسوگراف، به سرعت و در همان دو ماه اول پس از فعال‌سازی دستگاه‌ها صورت گرفت. به عنوان نمونه، دستگاه نصب بنر که قیمت خیلی زیادی هم نداشت، سود مطلق محسوب می‌شود.

رضا ابراهیم‌زاده افزود: در برنامه توسعه چاپخانه همشهری، ابتدا بازار هدف خود را شناسایی کردیم و سپس در مسیر اجرای طرح توسعه گام برداشتیم. به خاطر اینکه توسعه ماموریت‌ها و خدمات چاپخانه با مطالعه انجام گرفت، به سرعت نیز سرمایه‌گذاری که صورت گرفته بود، مستهلک شد.

وی در معرفی حوزه جدیدی که فعالیت چاپخانه همشهری در آن حوزه از سال 1402 آغاز شده است، به حوزه دیجیتال اشاره کرد و اظهار داشت: کلیه خدمات چاپی دیجیتال که عمدتا هم سودآوری خوبی دارند و همچنین چاپ استیکرها با دستگاه‌های اکو سالونت برای کلیه مجموعه‌های شهرداری، شرکت شهروند و شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه توسط این دستگاه‌های جدید در چاپخانه همشهری انجام می‌شود. البته مشتری عمده چاپ استکیر، شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه است و کلیه استیکرهای اتوبوس‌های سطح شهر توسط چاپخانه همشهری چاپ می‌شود. البته شرکت مترو و شرکت شهروند نیز گستردگی کار بالایی دارند و حجم استندها و استیکرهای مدل به مدل آنها که توسط چاپخانه همشهری چاپ می‌شود قابل اعتنا است.

مدیر چاپخانه شماره یک همشهری در تشریح دیگر خدمات جدید چاپخانه همشهری، به ارائه خدمات در زمینه تابلوسازی (تابلوهای نئون و بک لایت) در حوزه پایانه‌ها و همچنین ساخت قاب‌های چوبی مترو و در موارد خاص به چاپ پارچه و پرچم نیز اشاره کرد.

رضا ابراهیم‌زاده در پاسخ به اینکه چند درصد از مشتریان چاپخانه همشهری مربوط به مشتریان خارج از شهرداری تهران هستند، بیان داشت: حداقل 35 درصد مشتریان چاپخانه همشهری، از خارج شهرداری تهران هستند و با اجرای گام به گام طرح‌های توسعه‌ای چاپخانه همشهری، این سهم به مرور افزایش پیدا خواهد کرد.

وی درباره طرح توسعه پیش رو برای چاپخانه همشهری نیز گفت: خریداری دستگاه چاپ پارچه از جمله طرح‌های توسعه‌ای چاپخانه است. همچنین خریداری دستگاه بسته‌بندی (packaging) و برچسب‌زنی (labeling) را نیز تاکید داریم. این حوزه‌ها دارای بازار مناسبی در صنعت چاپ هستند. بر خلاف تصور برخی که گمان می‌کنند حوزه چاپ تمام شده است ولی ورود به عرصه‌های متنوع چاپ می‌تواند با توجیه اقتصادی بالا برای موسسه همشهری مطرح باشد.

این فعال عرصه چاپ خاطرنشان کرد: چنانچه یک سری تجهیزات به چاپخانه اضافه شود و سرمایه‌گذاری‌هایی که لازم است صورت پذیرد، هم هزینه را کم می‌کند و هم باعث می‌شود چاپخانه به صورت چابک‌تر به فعالیت‌های خود ادامه دهد. به عنوان نمونه به دنبال این هستیم که ماشین چاپ دورنگ دو ورقی پشت و رو زن خریداری کنیم و فقط در زمینه چاپ کتاب از آن دستگاه استفاده نماییم. مزیتی که این اقدام برای ما ایجاد می‌کند، این است که وقتی این ماشین دو رنگ را در دسترس داشته باشیم، دیگر ماشین چهار رنگ یا هشت رنگ چاپخانه را درگیر چاپ کتاب دو رنگ نمی‌کنیم و می‌توانیم بیش از میزان فعلی، سفارش کار متناسب با ظرفیت ماشین چهار رنگ و هشت رنگ بگیریم و همچنان برای پر کردن ظرفیت ماشین دو رنگ نیز برنامه‌ریزی کنیم.

وی یکی از حسن‌های چاپخانه همشهری را دارا بودن فضای فیزیکی مناسب دانست و خاطرنشان کرد: این فضای فیزیکی موجب شده است که امکان انجام خدمات چاپ از صفر تا صد عملیات چاپ و تحویل سفارش‌ها را داشته باشیم. کمتر چاپخانه‌ای داریم که امکان نگهداری کاغذ مورد نیاز مشتری را داشته باشد، اما چاپخانه همشهری به دلیل فضایی که در اختیار دارد، از مشتری می‌پذیرد تا کاغذ مورد نیاز خود را خالی کند و در نهایت کتاب را تحویل بگیرد. اما سفارش کار به اکثر چاپخانه‌ها با مشقت‌هایی همراه است که سفارش‌دهنده باید چاپ کار را به یک جا بسپارد، جای دیگر برای جلدزنی انتخاب شود، صحافی هم در کارگاه دیگری صورت گیرد و انبار کاغذ هم احتمالا در جای دیگری …؛ اما در چاپخانه همشهری این امکان را برای مشتری ایجاد می‌کنیم که علاوه بر کیفیت و نظارت عالی چاپ، از صفر تا صد کار توسط چاپخانه همشهری و در یک محل انجام ‌شود. لذا هزینه‌های حمل‌ و نقل برای مشتریان چاپخانه همشهری خیلی کمتر از هزینه‌های حمل ‌و نقل اکثر دیگر چاپخانه‌ها تمام می‌شود.

مدیر چاپخانه شماره یک همشهری در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا تعرفه ارائه خدمات چاپخانه به سازمان‌های داخل و خارج شهرداری تهران با یکدیگر تفاوتی دارد، عنوان کرد: خدمات چاپخانه همشهری دارای تعرفه مصوب است و ارائه خدمات برای همه سازمان‌ها و مشتریان بر اساس همان تعرفه انجام می‌شود و ربطی به اینکه مشتری داخل شهرداری باشد یا خارج از آن ندارد.

وی خاطرنشان کرد: تعرفه مصوب ارائه خدمات چاپخانه در ابتدای سال تهیه و به هیات مدیره موسسه همشهری تقدیم می‌شود و فهرست تعرفه‌ای که به تصویب هیات مدیره همشهری می‌رسد ملاک عمل چاپخانه در ارائه خدمات قرار می‌گیرد.

رضا ابراهیم‌زاده در پاسخ به سوال پایانی «خانواده بزرگ همشهری»، مبنی بر اینکه آیا سازمان‌ها و مشتریان مختلف امکان عقد قرارداد سالانه با چاپخانه همشهری را دارا هستند، بیان داشت: با برخی موسسات و مشتریان هم‌اکنون هم قرارداد سالیانه داریم اما این قرارداد صرفاً برای ارائه خدمات فنی چاپ است؛ چون نرخ کاغذ متغیر است، بنابراین نمی‌توانیم مسئولیت نوسان‌های نرخ کاغذ در مدت یکسال را بپذیریم. اما می‌توانیم برای خدمات فنی چاپ، قرارداد مدت‌دار داشته باشیم. به عنوان نمونه با مجتمع فولاد مبارکه، ایران خودرو و دیگر شرکت‌های بزرگ دارای قرارداد سالیانه هستیم.

وی با اشاره به فعالیت شبانه‌روزی چاپخانه‌های همشهری با مشارکت 130 نیرو در چاپخانه شماره یک و 50 نفر در چاپخانه شماره 2، برای چاپ کتاب‌های انتشارات‌های علمی و دانشگاهی و موسسات فرهنگی و تبلیغی اعلام آمادگی کرد و تاکید نمود: موسسه همشهری و به تبع آن چاپخانه همشهری در چارچوب مسئولیت اجتماعی خود، چاپ کتاب‌های علمی و دانشگاهی و فرهنگی را به عنوان یک اولویت در نظر دارد. در همین زمینه در سال جاری همکاری خوبی را با دانشگاه شهید بهشتی آغاز کرده‌ایم و امیدواریم این همکاری به سایر مراکز علمی و دانشگاهی نیز تسری پیدا کند.

ابراهیم‌زاده در پایان اظهار داشت: «در نهایت این نکته حائز اهمیت است که در چاپخانه‌های همشهری کلیه انجام امور چاپی و غیره به همت و تلاش بی‌وقفه همکاران چاپخانه‌ها مسیر شده و نقطه قوت کارکرد و انجام افزایش سفارشات با کمک و تخصص این همکاران محترم انجام گرفته است. خوشبختانه تغییرات مدیریتی در ماه‌های اخیر توانسته است به محقق شدن اهداف پیش‌بینی شده کمک شایانی نماید که به سهم خود از این تریبون کمال تشکر و قدردانی از مدیرعامل محترم شرکت همشهری بابت توجه ویژه به چاپخانه‌های همشهری را دارم.»